.

.

3/07/2013

Makaronipuita ja myyttejä

Olen asunut Turkin maalla 3 vuotta, ja en siltikään mitä ilmeisemmin ymmärrä tiettyjä asioita ihmisistä ja tavoista. Ajattelin ehkä aikoinaan että tähän mennessä sitä on jo sitten kuullut ja nähnyt kaiken mitä mahdollista voi olla. Ehei.

Olinpa sitten tapaamassa turkkilaista seurakuntaa, johon kuului muutama vanha tuttava ja roppakaupalla tuntemattomia, uusia tuttavuuksia. Kaiken sen yltiö-turkkilaisen chattailun seassa päätimme aloittaa ruoanlaiton. Kaikki, paitsi minä, äänestivät makaronin ja jugurtti-riisikeiton puolesta, joissa molemmissa on siis sitä, jota en voi syödä. Selitin siinä sitten, että muuten ihan hyvä, mutta minä en voi syödä sitä ja tätä ja tuota ja.. jne. Pidin siis pienen luennon. Päätin sitten ostaa pari purkkia tonnikalaa ja väsätä tonnikalasalaatin itselleni. Siinä missä minä söin hyvällä halulla salaattia, jonka kuorrutin oliiviöljyllä ja majoneesilla, muut harmittelivat kun en voinut syödä makaronia.. ?! Eipä paljoa harmita se, että en voi syödä prosessoitua tuotetta, josta luonnollisuus on kaukana. Sellainen huomio, että täällä porukka syö huomattavan usein muutamaa hh-lähdettä yhdellä aterialla, mikä minusta on aika outoa, mutta hyväksyn sen mitä muut syö.

Joskus myöhemmin tapasimme saman porukan kanssa uudestaan ja kun ruoasta tuli puhe, niin he kehuskelivat, että nyt on ruoka  valmiina ja kuinka Elisallekin on nyt ruokaa tarjolla, kun keittokin on jauhotonta! Unsuz corba, voi jehna! Kaikki pitivät kovaa meteliä aiheesta, kun tällaiselle ruokavammaiselle löydetään ruokaa, jota sitten kaikki muutkin voi syödä. No, olin utelias näkemään mitä oli tarjolla, ja kun pöytään istuin ja eteeni tuotiin keittolautanen, olin purra kieleni: Se oli makaronikeittoa.   
Niin.. olihan se täysin jauhotonta, mitä tulee lisättyyn jauhoon, mutta eivät tajunneet siis sitä että makaroni on tehty vehnästä. Kysyinkin sitten heiltä että tietävätkö mistä makaronit valmistetaan, kasvavatko ne puussa vai? Että ei voi muuta kuin ihmetellä, kuinka porukka ei "nykyaikana" (?) tiedä, mistä ruoka valmistetaan??


Samat tyypit varoittivat minua syömästä jugurttia kalan kanssa samalla aterialla. Se kuulemma aiheuttaa syöpää. Minä olin että w a t .. En ole ikinä kuullut, että jos syö kalaa ja maustamatonta jugurttia, voi aikaansaada jotain niin pahaa elimistölle. Mihin se edes perustuu? No okei, googletin jälkikäteen, mutta asiasta ei ole mitään aukotonta teoriaa, pelkkää spekulaatiota ja myyttiä vain. (Ja tätä epäilee henkilö, joka on syönyt tonnikalasalaattia jugurttikastikkeella noin parikymmentä kertaa elämänsä aikana) Ja tämän väittämän kuulen ihmisiltä, jotka pistävät tupakaksi ruoan jälkeen. Että näin..


Minulle myös kerrottiin, että minulle tulee vatsakipuja, jos kävelen sisätiloissa sukkasillani. En jostain syystä jaksa aina käyttää tohveleita tai sisäkenkiä, sitä paitsi villasukat ovat mukavia ja lämmittää jalkoja, mutta paikalliset ovat sitä mieltä että minulle tulee vatsavaivoja sellaisesta tavasta. Olen varmaan sitten kärsinyt vatsavaivoista koko elämäni ajan, koska hiippailen joka paikassa sukkasillani.. Jepulis.


4 kommenttia:

  1. No siita vaan tohvelit jalkaan ja kaikki vatsajuttusi parantuvat ja makaroonitkin voit syoda! Ihme uskomuksia! En ole muutenkaan mikaan pastansyoja, mielestani ihan turhaa mossoa jossa ei ole mitaan ravitsevaa. Siita juuri kirjoitin myos tuolla Vera Valan blogissa.

    VastaaPoista
  2. jep... kuulostaa tutulta, ainakin osittain. mulle hiilarit kelpaa, mutta on se outoa kun niitä on 2 tai jopa kolmea erilaista aterialla, jotain rajaa...

    ja sit noi muut uskomuksetm en ole onneksi henkilökohtaisesti törmännyt mutta lukenut ihan tarpeeksi. jäätelöstä saa flunssan ja paljaista jaloista ihan mitä vaan, riippuu keltä kysyy... huh.

    toi makaronijuttu oli kyllä paras. ei ihan laatikon terävimpiä veitsiä nää tutut :D en minäkään tiedä ruoka-aineista niin paljoa mutta joo...

    koita kestää!

    PS. aika epäkohteliasta kaikilta vaatia että tehdään ruokaa joka ei yhdelle käy...

    VastaaPoista
  3. anumorchy, minusta jotenkin tuntuu että tämä maa on täynnä uskomuksia, että tietyt ruoat johtaa tiettyihin vaivoihin. Kun ollaan kipeitä, on tiettyjä juttuja jotka sitten oletettavasti parantaa jokaisen.. jne jne, kyllä niitä riittää, vanhan kansa uskomuksia ;)
    jenni, mites sitten kun esim. kesällä tulee syötyä jäätelöä joka toinen päivä? ja harvemmin oon ollut kesällä flunssassa.. on vaikeeta selittää tosiaan, että mistä mikin tehdään, ehkä se on vaan allergikoille helpompi ymmärtää että mistä ruoka on valmistettu, koska me joudutaan tarkistamaan kaikki pakkaukset niin moneen kertaan että väkisinkin oppii ruoan alkuperästä..

    VastaaPoista
  4. Herranjumala olin unohtanut tuon tohvelikulttuurin! Miehen sukulaisten luona kyläillessä luonani oli jatkuvasti joku täti sormi pystyssä motkottamassa tohveleiden kanssa, kun yritin feidata nuo hölmöydet milloin mihinkin pimeään nurkkaan.
    Kenellekään heistä - missään monista kyläpaikoista - ei mennyt jakeluun että kun jalkani on kokoa 41-42, ei numeron 36 tohveli ole kovin mukava tai mielekäs jalkine varsinkaan rentoa oleilua silmälläpitäen. Viis kengän koosta, ulkomaan vieraalle tarjottiin poikkeuksetta koristeellisimmat ja kauneimmat tohvelit ja nehän yleensä olivat tuota pienintä mahdollista kokoa.
    Ruokaan liittyvät uskomukset mua lähinnä nauratti (ja naurattaa kotona miehen ruokapuheita kuunnellessa edelleen), itsellä kun ei allergioita tai muuta erikoisruokavaliota ole. Uskon kyllä että jos tilanne olisi toinen, ei paljon olisi naurattanut. Jaksamisia sulle sinne!

    VastaaPoista