.

.

5/07/2011

Aamupalaksi

Arki-aamuisin (lue: päivinä kun on töissä/koulussa) tulee harvemmin syötyä monipuolisesti ja runsaasti, aikainen herätys ei houkuta ja yleensä nousenkin vasta sitten kun on ihan pakko, eli aamupalalle ei jää oikeastaan aikaa, kun juoksen pitkin poikin ja riivin itseni lähtökuntoon. Mutta sitten taas vapaa-aikaisin ja viikonloppuisin tulee nautiskeltua aamupala kaikessa rauhassa ja vieläpä monipuolisesti.

En tiedä onko seuraavanlainen aamupala ollenkaan yleinen täällä päin maailmaa, mutta meidän anne loihtii välillä niin herkkuaamiaisia, että..
Muutaman kerran olen syönyt nakkikastiketta aamupalaksi. :D Se varmasti kuulostaa oudolta, mutta kyseinen soosi on supersuosittua tässä perheessä kaiken muun lisukkeen kera, kuten tuoreiden vihannesten ja juustojen, oliivien yms. Anne tekee tämän simppelisti ja herkullisesti, paistaa nakkeja reilussa voissa tomaattimurskan ja paprikan kera. Päälle mustapippuria ja kohti ääntä.

Mutta osaa se babakin. Hänen makkaramunakkaansa ovat loistavia, varsinkin kun kanamunia ei paisteta kokonaan vaan jätetään osittain raa'aksi.
Kunnon munakas ei tarvitse muuta kuin vihannespedin alle, niin johan lähtee päivä hyvin käyntiin.

Nuo ateriat ovat aika tuhteja, joten joskus ei jaksa vetää niin paljon heti päivän alkuun. Sen sijaan smoothiet kuuluvat oikeastaan jokaiseen aamuun
- ne ovat helppo ja nopea tehdä ja jos en ehdi syödä kotona, niin kaadan ne tyhjään vesipulloon ja juon matkan varrella/määränpäässä aamupalaksi. Joten ne kuuluvat more or less vakiovarustuksiin ja onhan ne aikamoinen vitamiinipommi, kun seassa on marjoja ja joskus hedelmääkin. Minä tykkään laittaa kermaa joukkoon, jolloin se ei ole niin juoksevaa (kuin pelkän maidon ja marjojen yhdistelmä), vaan paksumpaa ja täyttävämpääkin.

Kevyttä ja nopeaa aamiaista edustaa myös seuraavanlainen kokonaisuus.
Tämän lisäksi tein itselleni myös smoothien, mutta koska en kokenut olevani kovin nälkäinen, en lähtenyt munakkaan paistoon. Sen sijaan napostelin kourallisen manteleita ja annoksen mansikoita. Nämä mansikat eivät ole niitä parhaimpia, mutta kyllä ne silti maistuivat. Mitä lie, geenimuunneltuja. Vihreä tee kuuluu myös joka aamuiseen rutiiniin.

Jos edellämainittu yhdistelmä vaikuttaa hieman kuivalta, tai tylsältä, niin seuraava onkin sitten jo astetta parempi. Jos mansikoissa (tai muissa marjoissa) riittää, niin:

Maustamatonta jugurttia, mansikoita, manteleita ja muutama saksanpähkinä.

Ja jos haluaa hieman lisää makeutta..
..niin ripottele pinalle kanelia. Tämä combo toimii erittäin hyvin! Muutenkin tuo maustamaton jugurtti toimii hyvin sekä makeaan että suolaiseen ruokaan, eli todella monikäyttöinen. Suomessahan samaa tavaraa ovat ne "partaäijät", eli ruotsalaisen tehtaan tuottamat muka-turkkilaiset jugurtit, jotka eivät tosin ole maultaan mitään oikeaan turkkilaiseen jugurttiin verrattuna.

Yhtä älyhelppoa ja toimivaa aamupalaa edustaa myös seuraavat kokonaisuudet.
Löysäksi keitettyjä kanamunia itseleivottujen mantelileipien päällä.

Supersmoothie: avokadoa, ananasta, basilikanlehtiä, selleriä ja appelsiinimehua. Mielettömän hyvää, ja maku vastaa ennemminkin ananas-appelsiinimehua kuin vihanneksien omaa makua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti